Gesprek met de nieuwe baas van IOP - Reisverslag uit Iringa, Tanzania van Tineke Water Mulder - WaarBenJij.nu Gesprek met de nieuwe baas van IOP - Reisverslag uit Iringa, Tanzania van Tineke Water Mulder - WaarBenJij.nu

Gesprek met de nieuwe baas van IOP

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

30 April 2015 | Tanzania, Iringa

Vanmorgen had ik een gesprek met de nieuwe baas van IOP,een Afrikaanse man, die Berit opvolgt. Hij is een capabele man. Hij hij heeft vandaag al alkes waar gemaakt, wat hij vanmorgen beloofd heeft vandaag te regelen. Zoals " nieuwe " tafels in het naaiatelier en het opruimen van een heleboel spullen, die er opgeslagen waren. De tafels stonden ergens in een opslag.
We hebben ook gesproken over een plan voor de meisjes van het naaiatelier, omdat Stella zaterdag vertrekt naar een grote stad in de buurt, waar zij de vooropleiding gast doen,om vervolgens doir te kunnen gaan voor de opleiding van docent. Zij heeft dit zelf geregeld en ervoor gespaard . In ieder geval de helft van 700 euro. Zij heeft heel voorzichtig gevraagd of ik haar kan helpen met de andere helft. Ze zei, dat wanneer ik het niet kon , ze een lening af ging sluiten. Ik heb haar gezegd, dat ik ga kijken wat ik kan doen.
De andere meisjes waren zeer bezorgd over hun toekomst nu in het naaiatelier, omdat Stella de leidster was en het beste kan naaien. De nieuwe directeur ,Edson, gaat met mij kijken hoe we dit op kunnen lossen. Tot nu toe hebben ze het goed gaan. Ze zijn steeds in staat geweest om genoeg geld te verdienen voor hun levensonderhoud.
De drie , die overblijven zijn, Edda,Oselina en Annet.
Edda heeft epilepsie , Oselina heeft een zwakke gezondheid door de jaren, die ze gezworven heeft als klein kind en langdurig ondervoed is geweest. Annet heeft haar 8 maanden oude baby, die deze werk veel gehuild heeft. Om de beurt bekommeren ze zich om haar,zodat ze toch kunnen werken. Ze werken het hardst van alle 75 mensen personeel, die bij IOP werken. Die gaan om 17.00 uur naar huis en zij blijven tot 20.00 uur werken,zelfs Annet met haar baby. Vanavond hebben we ons eten met hen gedeeld, omdat ze anders nog thuis wat klaar moeten maken. Het is hier altijd om 19.00 uur donker, dus de lampjes van Marjoleen komen heel goed van pas, daardoor kunnen ze veilig naar huis lopen.
Ik heb vandaag het naaiatelier heringericht en alles netjes geordend!
In de de grote zaal van het weeshuis is vandaag en morgen een verkoop van alle kleding, die vrijwilligers de afgelopen tijd meegebracht hebben. De mensen zijn zo blij met alles. De meesten moeten op afbetaling kopen en dan gaat het om een totaal van enkele euro's voor een heleboel kledingstukken en dekens. Dat geld gaat weer naar het weeshuis voor de betaling van alles.
We hebben met zijn vieren, vier vrijwilligers op dit moment,de dag afgesloten met een biertje in een tentje langs de weg

  • 01 Mei 2015 - 19:54

    Anne:

    Ha Mama,

    Volgens mij heb jij je doel weer helemaal gevonden daar.
    Wat een lief kindje van Annet, echt een dotje

  • 01 Mei 2015 - 19:57

    Anne :

    Ik snap er niets van, mijn reactie word niet geplaatst of maar twee zinnen

  • 02 Mei 2015 - 10:08

    Je Broer:

    Tineke, de tijd vliegt. al weer een week verder. Het is mooi om te lezen dat een van de vrouwen zich verder kan ontwikkelen. Onderwijs is de basis voor de ontwikkeling van de mensen en de toekomst van het land. Geweldig dat jij je hiervoor inzet.
    Liefs Ab

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

Ik ben in Tanzania. En ik doe vrijwilligerswerk bij Het IOP in Ilula.

Actief sinds 19 Juli 2014
Verslag gelezen: 170
Totaal aantal bezoekers 11254

Voorgaande reizen:

13 Juli 2014 - 18 Augustus 2014

Tanzania

Landen bezocht: