Het verhaal van de drie meisjes v.h. Naaiatelier! - Reisverslag uit Iringa, Tanzania van Tineke Water Mulder - WaarBenJij.nu Het verhaal van de drie meisjes v.h. Naaiatelier! - Reisverslag uit Iringa, Tanzania van Tineke Water Mulder - WaarBenJij.nu

Het verhaal van de drie meisjes v.h. Naaiatelier!

Blijf op de hoogte en volg Tineke

31 Juli 2014 | Tanzania, Iringa

Hier het korte verhaal van de meisjes.
Stella, zij is een mooi Afrikaans meisje, die voor haar jongere broertje en zusje zorgt, omdat ze wezen zijn al een aantal jaren. Zij is door het IOP gesponsord naar school geweest voor 3 jaren, om het naaivak te leren. Maar zij kon niet verder leren om het vak goed te leren, vanwege het overleden van haar ouders. Zij vertelt hoe ze het allemaal regelt. Wanneer ze wat geld krijgt voor een opdracht betaalt ze het schoolgeld van haar broertje en zusje als eerste, want ze vindt het heel belangrijk , dat ze naar school gaan. Vervolgens koopt ze zoveel mogelijk rijst en mais. Dat is het goedkoopste en voedzaamste. Zodat ze iedere dag tenminste 's avonds iets te eten hebben. Zij en Anette komen een hele dag werken zonder eten of drinken. Want ook water moeten ze kopen, omdat ze het niet zelf uit de waterput kunnen halen, omdat ze de hele dag werken. En ze werken zo ontzettend hard. Stella heeft vorige week in het ziekenhuis gelegen,omdat ze vervuild water had gedronken en dreigde uit te drogen. Dus nu is er schuld bij voor het ziekenhuis en de medicijnen.
Edda is een meisje van 18 jaar en woont sinds een half jaar in een huisje van het IOP met een ander weesmeisje, op een soort " kamertraining". Ze krijgt ook iedere dag eten van het IOP, doordat zij nog een sponsor heeft. Maar haar sponsor heeft financiële tegenslag gehad, vandaar dat ook zij niet meer naar school kan .
Edda is opgegroeid in het weeshuis vanaf haar 8ste jaar. Zij is weggehaald bij een familielid van haar, die bekend stond als heks. Zij stopte Edda in een kerel boven het vuur om zo haar epilepsie er uit te koken. Daardoor heeft ze vreselijke brandwonden. Door de epilepsie is Edda ook al twee keer in het vuur gevallen bij het koken. Haar is verboden zich in de buurt van vuur te begeven. Edda draagt de kleding zo, zodat haar brandwonden nauwelijks te zien zijn. Zij is hevig getraumatiseerd. Edda is degene, die het hardste nog scholing nodig heeft, omdat ze het naaivak nog niet goed beheerst. Zij is dus steeds afhankelijk van de andere meisjes, die haar steeds helpen.
Over Annette heb ik al verteld , dat ze hoogzwanger is en alleen geld heeft voor water en mais. Zij en dus ook haar baby zijn ernstig ondervoed.
Deze meisjes zijn zo opgebloeid de laatste weken. En simpel weg omdat er iemand is die ze een beetje begeleid . Ze kunnen het nog niet zonder leiding en ze hebben nog niet genoeg kennis.
Daarom ben ik met Berit om de tafel gaan zitten, hoe we deze meisjes het beste kunnen helpen, na dat ik weg ben. Er komt binnen twee maanden nog een meisje bij.
Het zou geweldig zijn , wanneer ik sponsoren kon vinden om samen een naai- docent te financieren, die deze meisjes het vak goed leert. En dan voor twee jaren. Met Berit heb ik uitgerekend, dat dat per maand uitkomt op 7 mensen, die maandelijks 30 euro willen storten, twee jaren lang. Dan zou Stella haar droom waar kunnen maken. Zij wil graag lerares in het naaivak worden. Berit kan dan zorgen, dat ze een erkend examen af kan leggen . En Annette kan haar baby meenemen naar haar werk en ondertussen ook zich verbeteren,zodat ze uiteindelijk allemaal volledig op eigen benen kunnen gaan staan .
Dat zou mooi zijn!
De foto's van vandaag komen erbij!

• 01 Augustus 2014 - 08:13

Jose Beljaars:

Hallo Tineke,
    Wat een avontuur, wat ben je goed bezig!
    Het heeft even geduurd voordat ik al je verhalen heb gelezen (net als jij ben ik niet zo handig). Ik ben onder de indruk van je verhalen. Wat een heftigheid, zo dichtbij mee te maken wat je via de media natuurlijk wel hoort en ziet.Klopt het dat je nog ongeveer een week gaat blijven en dan nog even gaan ontspannen elders?
    Natuurlijk wil ik wel sponsor zijn. Laat maar weten hoe je het wilt hebben, of misschien wil je dat oppakken als je terug bent.
    Ik ben zo benieuwd om al je verhalen te horen. Heel bijzonder Tineke!
    Ik wens je alle liefs en heel veel succes daar.
    Kus, Jose

• 01 Augustus 2014 - 09:51

Mia:

Tineke wat een mooi plan, ik wil graag eenmalig 30€ storten. Als veel mensen dit doen gaat het plan toch lukken.
    Ga je een extra nummer openen om dit te realiseren?
    Het moet een goed gevoel geven als je ziet dat de meisjes daar zo leergierig zijn en straks wat kunnen verdienen zodat hun leven beter wordt.
    Liefs Mia

• 01 Augustus 2014 - 17:52

Je Broer:

Tineke ik wil wel eenmalig 120 storten.

• 02 Augustus 2014 - 13:56

Herma:

hoi tineke
    uit je verhalen merk ik dat jij je draai daar hebt gevonden.
    al blijft het natuurlijk behelpen met de middelen die er zijn.
    over je projekt,zullen we later bespreken.als je thuis bent.
    het succes van het naaiatelier moet zeker door kunnen gaan.
    tot horens